Assertiveness training for women

Pursue your goals and set your boundaries

 

Many female academics place extremely high demands on themselves and tend to underestimate their own achievements and successes. The resulting self-doubt and insecurities are constant companions for many women. It can therefore be very challenging to develop a stable self-confidence and assertiveness in competitive fields such as science and business.

However, this is essential, for example, for actively shaping important discussions, for managing employees or for networking during the coffee break at a conference.

This seminar therefore focuses on strengthening inner stability and improving the ability to stand up convincingly for yourself and your personal interests. This also includes being able to defend your own boundaries “loudly” and clearly, if necessary.

 

Content:

  • – Comparison between self-perception and external perception
  • – Dealing with automated behavior patterns
  • – Possibilities and techniques for self-strengthening
  • – Setting boundaries, maintaining boundaries, e.g. interrupting and saying no
  • – Acting instead of reacting as a proactive attitude
  • – Reflecting on and optimizing your own voice and body language
  • – Appreciating your own successes in the sense of a “reality check”

 

Methods:

  • – Introduction to Marshall Rosenberg’s communication model
  • – Status model according to Keith Johnstone
  • – Exercises on self-confident communication
  • – Identifying and changing weakening self-beliefs

 

Formats:

1 x 4 ½ hours with 2-4 participants or 2 x 4 ½ hours with 4-6 participants or a one-day workshop with 4-6 participants – all formats are possible online and in person.

Referenzen

„Der Blick auf das Individuum, Achtsamkeit und fachliche Kompetenz – das zeichnet die Arbeit von Frau Mariß aus.“

Anja Lipschik, Gleichstellungsbeauftragte der Universitätsmedizin Göttingen

„Die GRK-Kollegiat*innen schätzen besonders die praxisorientierte Vorgehensweise und bewerten Frau Mariß durchgängig mit „sehr gut“.“

Dr. Maren Zempel-Gino, Forschungsreferentin an der Universität Göttingen

„In den vielen positiven Feedbacks wurde besonders das Eingehen auf die individuellen Anliegen und das Setzen wichtiger Impulse für konkrete Handlungsschritte betont.“

Helga Gotzmann, Zentrale Gleichstellungsbeauftragte, Universität Hannover

„Hervorheben möchte ich die große Erfahrung, die Frau Mariß mit universitären Projekten hat. Ihre Coachings sind im Sinne der unmittelbaren Anwendbarkeit für alle Mitglieder des Kollegs eine sehr große Hilfe gewesen.“

Matthias Beilein, Wissenschaftlicher Koordinator, Universität Göttingen

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